• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Får jag ett bolån?

Snoddas78

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
2 Maj 2014
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Som rubriken lyder
Min uc score just nu ligger på 2,8, har 3 förfrågningar, blancolån på 455000, årsinkomst på 440000:-.
Vi bor just nu i en bostadsrätt med en avgift på 8600:- i månaden, men vi vill ha ett hus som även skulle göra att vi fick en något lägre boendekostnad. Min fru har en gammal anmärkning så hon kan nog inte stå med på ett bolån tyvärr. Vi hadde tänkt oss ett hus för runt 1 miljon, husen här vi bor är inte så dyra. Vad tror ni om mina möjligheter?. Vill tillägga att jag precis avslutat alla mina kontokort på sammanlagt 29000:-
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Har du testat tex Länsförsäkringars kalkyl? https://www.lansforsakringar.se/privat/lana/bolan/ansok/

Är i en liknande situation som dig, sambo som inte kan stå med på lånet, score på 1.6, blanco på ~330 000 och liknande årsinkomst. Har dock även barn vilket försämrar förutsättningarna. I mitt fall är det på gränsen att jag skulle få ett bolån på 850 000 (150 000 insats), men inte omöjligt.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Jag har nu ansökt om lånelöfte och kunde få 600 000. I området där vi tittar ligger husen nånstans runt 1-1,3 miljoner och jag har möjlighet att gå in med 500 000 i kontantinsats (ej nytt lån), men skulle helst inte lägga hela den summan där eftersom det kan gå åt en hel del till pantbrev, lagfart, enklare reparationsarbeten och annat som kan behöva fixas i samband med flytten.

Är det någon vits att söka lånelöfte hos andra aktörer eller är det som med alla andra förfrågningar att det bara minskar chanserna/försämrar kreditbetyget (och till slut att jag inte får något lån ens hos den jag redan har ett löfte från?)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 750
Mottagna reaktioner
13 034
Poäng
10 087
Jag har nu ansökt om lånelöfte och kunde få 600 000. I området där vi tittar ligger husen nånstans runt 1-1,3 miljoner och jag har möjlighet att gå in med 500 000 i kontantinsats (ej nytt lån), men skulle helst inte lägga hela den summan där eftersom det kan gå åt en hel del till pantbrev, lagfart, enklare reparationsarbeten och annat som kan behöva fixas i samband med flytten.

Är det någon vits att söka lånelöfte hos andra aktörer eller är det som med alla andra förfrågningar att det bara minskar chanserna/försämrar kreditbetyget (och till slut att jag inte får något lån ens hos den jag redan har ett löfte från?)


Det är nog ganska begränsat i beloppsskillnad vad man tillåter, har du kollat länets, kolla SBAB, dom har en tydlig kalkyl på sidan som visar ganska exakt vad dom kan gå med på..
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Det är nog ganska begränsat i beloppsskillnad vad man tillåter, har du kollat länets, kolla SBAB, dom har en tydlig kalkyl på sidan som visar ganska exakt vad dom kan gå med på..

Ja, har kollat runt en hel del, LF var de som verkade vara beredda att "ge" mest, men när det väl övergick från kalkyl till verklighet var summan mindre än vad kalkylen sa.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp